SWVPO3006_ADHD

‘Druk in de Klas’: methode voor kinderen met ADHD-symptomen

Leerlingen met ADHD-symptomen lopen vaak tegen verschillende problemen aan. Ze kunnen niet geconcentreerd werken, hebben moeite met stilzitten of met op hun beurt wachten. Dit is niet alleen vervelend voor het kind zelf, maar ook voor de leerkracht. Daarnaast veroorzaakt het ook onrust in de klas.

Het zelfhulpprogramma Druk in de Klas kan uitkomst bieden voor leerkrachten die graag hulp willen met het omgaan met druk gedrag in de klas van kinderen met of zonder diagnose. Het kan helpen de hoge werkdruk van leerkrachten te verlagen. Het programma is gebaseerd op gedragstherapeutische technieken, kan laagdrempelig ingezet worden en er is geen training voor nodig.

Voor de ontwikkeling van Druk in de Klas is nauw samengewerkt met nationale en internationale wetenschappers. Oudervereniging Balans was een van de initiatiefnemers. Op 28 november 2018 promoveerde Betty Veenman, onderzoeker en psycholoog aan de Vrije Universiteit. Zij onderzocht de effectiviteit van ‘Druk in de Klas’. Zij is nu ook bezig met een programma voor ouders, zodat zij ook thuis met ADHD-symptomen aan de slag kunnen. Ook weer vanuit de gedachte dat het zo laagdrempelig mogelijk moet zijn.

Het volledige artikel, inclusief handige links, is te vinden op de website van Balans.


Wat heeft een kind nodig?

De jonge kinderen in dit korte filmpje zijn gediagnostiseerd met autisme, ADHD, Asperger, hoge sensitiviteit en andere leerstoornissen. In dit filmpje vertellen zij aan hun docent hoe ze zich voelen en wat zij nodig hebben.